Tændingssystem MC reservedele
Tændingssystem til Top motorcykelmærker
Motorcyklens tændingssystem er tiltænkt til at tænde luft-brændstof blandingen. Den giver motoren mulighed for at køre stabilt.
Primære komponenter for motorcyklens tændingssystem
- Tændrør. Dets elektroder producerer en gnist som er nødvendig for tænding. Dets levetid afhænger af de materialer det er fremstillet af. Eksempelvis kan nikkel modeller leve fra 15.000 til 30.000 kilometer. Kobber modeller kan leve fra 20.000 til 30.000 kilometer. Iridium og platin modeller kan leve fra 60.000 til 70.000 kilometer. Komponenter som indeholder guld kan fungere optimalt fra 80.000 til 100.000 kilometer.
- Tændspole. Den konverterer lavspænding til højspænding. Tænding er umulig uden tilstrækkelig højspænding.
- Distributør. Den bliver anvendt til supplere højspænding til tændrør.
- Ballast modstanderen. Eliminerer overdreven strømstyrke.
- CDI modul. Den akkumulerer spænding som bliver suppleret af en generator. Derefter bliver det suppleret til tændspolen.
- Tændrørsledninger. Disse sikrer stabil supplering af energi til tændrør. Disse ledninger er sammenkoblet til tændrør med specielle låg.
- Kontrolenhed. Den anvender data fra diverse sensorer til at justere driften af systemet. Særligt gør oplysninger om omdrejninger af krumtapakslen det muligt for kontrolenheden at beregne de relevante timing for tænding.
- Pulsgenerator. Den bliver anvendt i et elektronisk tændingssystem til at producere pulse som skal transmitteres til CDI modulet for at fremstille spænding.
Defekter: Deres årsager og symptomer
- Udslidte tændrør. Besvær med at starte motoren, særligt ved lave lufttemperaturer og høj luftfugtighed, kan være indikatorer for dette problem. Derudover forårsager denne defekt ofte forøget brændstofforbrug. Dette er et naturligt resultat af anvendelse af tændrør udover den anbefalet levetid.
- Beskadiget spiralvikling. Dette forårsager ustabil drift af motoren. Defekten kan være forårsaget af udsættelse for høje temperaturer, da denne del er lokaliseret i nærheden af den varme motor. Derudover kan defekter for denne del være et resultat fra et defekt højspændingskabel.
- Kontakt oxidation. I dette tilfælde er det besværligt at tænde motoren, samt øges brændstofforbruget. Grunden er fugt fra vejen som er trængt inde, grundet fejlfyldte installation af dele.
Tips til vedligeholdelse og udskiftning af komponenter til motorcyklers tændingssystem
- Adskillige systemkomponenter har ikke en defineret levetid: Disse skal udskiftes efter behov. Det er vigtigt at sikre sig at de elektriske ledninger i din motorcykel er i overordnet god stand, samt aldrig ignorere nogle tegn på defekter.
- Det er anbefalet at få samlingen eftersynet af specialister. Vedligeholdelse involverer oftest arbejde med højspændingskabler.
- Visse dele kan eftersynes i overensstemmelse med anbefalingerne specificeret i motorcyklens manual. Eksempelvis er det tilladt at fjerne skidt fra tændrør ved hjælp af komprimeret luft. Glem ikke at anvende beskyttelsesbriller før du går igang.
AUTODOC: Udelukkende højkvalitetsdele til motorcykler
Vil du indkøbe komponenter til motorcyklers tændingssystem hurtigt og billigt? Læg en online ordre hos AUTODOC. Søgning og udvælgelse af passende produkter hos vores online-forretning vil tage yderst kort tid. Derudover vil efterfølgende levering udføres hurtigt. Hvis en kampagne er gældende på det tidspunkt du handler, er du i stand til at spare.
Et sortiment af nye motorcykel dele
Vores anbefaling for bedst sælgende dele i kategorien Tændingssystem. Følgende motorcykel reservedele blev oftest bestilt af vores kunder.